Sök:

Online visual merchandising

På e-handelssidor riktade mot den svenska marknaden


År 2014, var kläder och skor två av de varukategorier som resulterade i flest transaktioner online, i Sverige. Till följd av att e-handeln växer, behöver företag inom modeindustrin utveckla sin visual merchandising online, så att den är lika effektiv som i fysiska butiker. De amerikanska forskarna Ha, Kwon och Lennon (2007) utvecklade i en studie en taxonomi där de undersökte visual merchandsing-element på den koreanska och amerikanska e-handelsmarknaden. Syftet med denna studie är att testa den taxonomi som Ha et al. (2007) utvecklade, på e-handelssidor riktade mot den svenska marknaden. Resultatet jämförs med den tidigare studien av Ha et al. (2007), följaktligen e-handelssidor på den koreanska och amerikanska marknaden. Detta utförs genom att undersöka om de visual merchandsing-element som Ha et al. (2007) identifierade återfinns på e-handelssidor riktade mot den svenska marknaden, samt om det finns nya visual merchandising-element som kan identifieras på e-handelssidor riktade mot den svenska marknaden. Som metod användes en innehållsanalys där online visual merchandsing-teman studerades på 50 e-handelssidor riktade mot den svenska marknaden. De teman, med underliggande element, som analyserades var navigering, e-handelsmiljön och produktpresentation. Utöver dessa teman lades ytterligare ett tema till, från en studie gjord av Park och Stoel (2002); information. Flertalet andra element observerades som inte fanns med i den tidigare taxonomin av Ha et al. (2007) och dessa adderades till studien. Resultatet visade att vissa av elementen inom online visual merchandsing på den svenska marknaden skiljde sig från de resultat Ha et al. (2007) presenterade i sin studie

Författare

Matilda Berggren Klara Nordin

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..