Sök:

Ompositionering - en studie av konsumenters uppfattningar


Avgörande för ett företags framgång är att genom varumärken differentiera sig från konkurrenters alternativ på marknaden. I samband med ett varumärke är positionering i konsumenters medvetande en viktig aspekt då varumärkets position avspeglar konsumenters uppfattningar. Med uppsatsen avser vi undersöka hur en ompositionering av ett varumärke kan påverka konsumenters uppfattningar. Vi analyserar ompositioneringens påverkan med hjälp av att utveckla immateriella dimensioner av brand equity som varumärkesmedvetenhet, upplevd kvalitet och märkesassociationer. Vi har valt att uppfylla syftet genom att använda oss av ett fallföretag. På så vis har vi därmed även valt att undersöka vilka åtgärder vårt fallföretag vidtagit i samband med sin ompositionering av varumärket samt utreda vilka effekter dessa åtgärder kan tänkas ha. I uppsatsen tillämpas en kvalitativ studie genom att genomföra djupintervjuer med respondenter från fallföretaget på tre olika nivåer i organisationen. Som ett komplement utfördes även en konsumentstudie där konsumenter av fallföretagets varumärke samt konsumenter av andra varumärken har intervjuats. I resultatet av uppsatsen poängteras att vilka åtgärder ett företag väljer att vidta påverkar hur konsumenter påverkas av en ompositionering. Vidare identifieras hur konsumenters uppfattningar påverkats med avseende på de immateriella dimensionerna märkesmedvetenhet, upplevd kvalitet och märkesassociationer.

Författare

Linda Andersson Anna Svensson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..