Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Ompositionering - Sida 1 av 2

Ompositionering - en studie av konsumenters uppfattningar

Avgörande för ett företags framgång är att genom varumärken differentiera sig från konkurrenters alternativ på marknaden. I samband med ett varumärke är positionering i konsumenters medvetande en viktig aspekt då varumärkets position avspeglar konsumenters uppfattningar. Med uppsatsen avser vi undersöka hur en Ompositionering av ett varumärke kan påverka konsumenters uppfattningar. Vi analyserar Ompositioneringens påverkan med hjälp av att utveckla immateriella dimensioner av brand equity som varumärkesmedvetenhet, upplevd kvalitet och märkesassociationer. Vi har valt att uppfylla syftet genom att använda oss av ett fallföretag.

Varumärkesbyggnad : en studie av ABB i Storvik

Syftet med denna studie är att identifiera styrkor och svagheter i byggandet av varumärket Asea Brown Boveri, ABB i Storvik. Det ska vidare påvisa om varumärket bör ompositioneras i kundernas sinne, och i så fall hur denna Ompositionering skulle kunna åstadkommas. Studien baseras på litteraturstudier samt intervjuer med sju externa kunder och två interna medarbetare på ABB. Resultaten visar på tydliga brister i varumärket inom projektarbeten medan de inom ramen för service och reparationer har en relativt stark position på marknaden. En Ompositionering av varumärket är därför nödvändig, vilket kan åstadkommas bland annat via utökade resurser och åtgärder inom marknadsföringen..

Varumärkesimage vid en ompositionering av ett inarbetat varumärke

Bakgrund: Det ökade produktöverflödet har lett till att konkurrensen mellan produkter ökat och detta har i sin tur skapat press på företagen. För att lyckas måste företagen kunna anpassa sina varor och tjänster efter kundernas specifika behov och önskemål. När varumärket möter ändrade konsumentpreferenser, blir det väsentliga att ompositionera varumärket om det funnits under en längre tid på marknaden. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera hur konsumenterna uppfattar ett inarbetat varumärke efter en Ompositioneringskampanj. Genomförande: Vi har genom fört 20 personliga intervjuer med konsumenter samt tre intervjuer med ansvariga för den nya reklamkampanjen och därmed varumärkesidentiteten.

Ompositionering; en fallstudie av Norrvidden Fastigheter AB

Bakgrund och syfte: Det är viktigt för ett företag idag att hitta en position på marknaden som fungerar i ett långsiktigt perspektiv. Dessutom gäller det för företaget att på ett tydligt sätt positionera sin produkt eller sitt varumärke i kundernas medvetande. Ett företag som inte är nöjd med positioneringen kan välja, eller är tvunget, att ompositionera.Vi har studerat fastighetsföretaget Norrviddens arbete med Ompositioneringar av två varumärken, galleriorna Flanör i Gävle och In: i Sundsvall. Syftet är att undersöka när och varför ett företag är i behov av att ompositionera sitt varumärke eller sin produkt samt att beskriva hur processen kan gå till. Huvudfrågorna uppsatsen behandlar är:- Varför genomför ett företag en Ompositionering av ett varumärke?- Vilka strategier kan ett företag använda sig av vid en Ompositionering?- Hur kan en Ompositioneringsprocess gå till?Metod: Vi har gjort en fallstudie där vi har arbetat med ett induktivt angreppssätt med utgångspunkt i empirin.

En blondins karriärsresa : En kvalitativ studie om ompositioneringen av varumärket Blondinbella

Isabella Löwengrips karriär tog fart genom att hon 2005 startade en blogg där hon delgav omvärlden delar av sitt liv som tonåring. Hennes blogg växte snabbt till en av Sveriges mest lästa bloggar och hon gjorde sig känd under namnet Blondinbella. Isabellas personliga varumärke har under de senaste sex åren genomgått en Ompositionering på marknaden från att ha varit en ytlig skönhetsbloggare till att idag vara en av landets främsta unga entreprenörer. Den här studien avser en fördjupning i Ompositioneringsprocessen och en jämförelse av hur Isabella framställde sig själv i sin blogg 2006 respektive 2012. Studien baseras på material från Isabellas blogg och analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys. Analysprocessen sker i två steg, först en beskrivande analys av det manifesta innehållet i materialet och därefter en tolkande analys av det latenta innehållet.

Framgångsdrivet arv ? En studie i hur ompositionering påverkar varumärkets identitet och image

Ett varumärke är en stor del av företagsstrategin för ett framgångsrikt företag och det är viktigt att skydda och bevara sitt varumärke. För att skapa och utveckla ett varumärke krävs en tydlig varumärkesstrategi, där den viktigaste delen är varumärkesidentiteten som är riktlinje för företagets arbete med varumärket. Varumärkets image syftar på hur konsumenter uppfattar ett varumärke genom dess produkter, service och kommunikation. Därför är det viktigt att företaget vet vad de vill förmedla till marknaden och hur de ska förmedla det. Då varumärken är precis som sin omgivning, under ständig förändring, behöver ett företag alltid vara förändringsbart för att kunna växa.

Sjuksköterskans preventiva omvårdnadsåtgärder för patienter med trycksår i samband med sjukhusvistelse : En litteraturstudie

Bakgrund: Redan under 1500-talet i Frankrike behandlade kirurgen Ambroise Pare patienter med trycksår. Trycksår är vanligt förekommande hos patienter på sjukhus och drabbar både livskvaliten hos patienterna samt bidrar till höga kostnader för samhället. Syfte: Att beskriva sjuksköterskans trycksårspreventiva omvårdnadsåtgärder för patienter i samband med sjukhusvistelse samt att beskriva vilka datainsamlingsmetoder de valda artiklarna har använt sig av.Metod: En litteraturstudie med deskriptiv design som baseras på 12 vetenskapliga artiklar med antingen kvalitativ och/eller kvantitativ ansats. Sökningarna efter artiklar har skett i databaserna Cinahl och PubMed.Resultat: Fem kategorier identifierades; inspektion och hudbedömning, dokumentation och utbildning, tryckavlastande underlag, Ompositionering och nutritionens betydelse. Sjuksköterskans ansvar är att inspektera och bedöma huden på patienterna då patienter, speciellt äldre, har svårigheter med att själv upptäcka trycksår.

Placebranding : Ompositionering av Växjö

Syftet med denna uppsats är att analysera en enkät som Expansiva Växjö genomfört för att få en bild av Växjös image och undersöka hur nära denna ligger den önskade profilen. Därefter jämförs den strategi som valts för platsvarumärket Växjö med teorier om place branding och i vilken grad dessa tillämpas. Utifrån vår analys av Växjös image och strategi, samt med hjälp varumärkesteori, undersöks också om skapandet av varumärket har potential att bli framgångsrikt eller ej..

Ompositioneringens dolda hot : Riskerna med varumärkesompositioneringar

The purpose with this essay is to study how companies use the repositioning process and identify the risks involved from a business perspective. We have chosen to base our essay on the following research questions:What reasons are there for a company to initiate a repositioning?, What does it mean for companies to implement a repositioning?, What are the risks with a repositioning?We have used a qualitative research method and have chosen to interview six respondents which in various ways are actively working with brand repositioning. Our study has been implemented with and deductive character.The most important conclusion that we observed after implementing our study is that repositioning is a high-risk project. Instead of changing their entire brand image, companies should instead make small changes and revitalize the brand by developing the strength that already exist.

Ompositionering av ett varumärke i kris : Har konsumenterna uppfattat JC:S nya varumärkesidentitet?

Denna studie behandlar tågmästarnas upplevelser av företagskultur och yrkesroll i omorganiseringen 2003/2004, vid SJ AB Stockholm. Det empiriska materialet bygger på kvalitativa forskningsintervjuer med sju tågmästare, som arbetade ombord på x2000 under omorganiseringen.I analys av empirin har vi kunnat se indikatorer på att företagskulturen påverkar tågmästarnas upplevelser av omorganisering. Utifrån deras syn på den aktuella omorganiseringen, tolkar vi det som att förändringar som inte överrensstämmer med grundläggande värderingar och normer i en existerad företagskultur bemöts med ett visst motstånd. Titeln ? en perser och resten flygvärdinnor? är ett citat från en av de intervjuade och vi anser att den ger en illustration över tågmästarnas tankar i omorganiseringen 2003/2004.

Ompositionering av varumärken : en strategisk fråga

Background: Brand strategy tends to become an important management issue. It is therefore interesting to reach a greater understanding about how companies work to make their existing brands stronger. The purpose of a brand is to influence the customers? view of the brand image. The literature is insufficient concerning how leaders handle the process of repositioning a brand, in order to change the brand image.

Ompositionering av ett etablerat varumärke : Hemtex ompositioneringsprocess samt studie av konsumenternas uppfattning

The competition for customers in today?s society is growing rapidly. Companies invest a great amount of time and recourses to establish and preserve a strong brand. Repositioning is a process that today is necessary for virtually all brands at some point during its lifetime and is about to change a customer's perception of a brand name, by changing its associations. The goal is to create a new, stronger position for the existing brand.

Olika förhållningssätt, olika förutsättningar : Samspel kring barns bildskapande i förskolan

Den här kvalitativa studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv.Positioneringsteorin används för att analysera den producerade empirin. Två pedagoger och fembarn i åldrarna två till tre år på en förskola i västra Sverige har deltagit i studien. Videofilmninghar använts som metod för att producera empirin. Syftet med studien är att studera pedagogernasförhållningssätt gentemot de yngsta barnen i åldrarna två till tre vid bildskapande. Syftet är ocksåatt studera de positioner som pedagoger och barn intar och tilldelas under aktivitetens gång.

Uppföljning av nya bultsättare för Kristinebergsgruvan

Nya bultsättare av märket och modellen Atlas Copco Boltec-LC har införskaffats i Kristine-bergsgruvan, vilket också innebär att en ny bultningsmetod börjat användas i gruvan. Den gamla bultningsmetoden gick ut på att en borrigg förborrade hålen för att sedan låta en annan maskin kommer efter för att gjuta in bulten i hålen. Med den nya Boltecen kan man dock utföra dessa delmoment själv utan en Ompositionering av bommen.Arbetet gick ut på att utreda om de nya bultaggregaten klarar gruvans produktionsmål genom att samla in och studera data från driftcentralen. Att studera avvikelser hos operatörerna och se hur deras tillvägagångssätt kan påverka bultarnas ingjutningskvalitet ingår också i upplägget av ar-betet.Resultatet i frågan om kapacitet visar att det går två Boltec på en bultsättare med den gamla me-toden. Dock finns flera faktorer som påverkat dessa siffror, bland annat hur inrapporteringen i gruvan fungerar.Kvaliteten är också ifrågasatt i Kristinebergsgruvan efter att flertalet bultar har påträffats som ej varit godkänt ingjutna i berget.

Migration och utveckling : En diskursanalys av EU:s policydokument

Isabella Löwengrips karriär tog fart genom att hon 2005 startade en blogg där hon delgav omvärlden delar av sitt liv som tonåring. Hennes blogg växte snabbt till en av Sveriges mest lästa bloggar och hon gjorde sig känd under namnet Blondinbella. Isabellas personliga varumärke har under de senaste sex åren genomgått en Ompositionering på marknaden från att ha varit en ytlig skönhetsbloggare till att idag vara en av landets främsta unga entreprenörer. Den här studien avser en fördjupning i Ompositioneringsprocessen och en jämförelse av hur Isabella framställde sig själv i sin blogg 2006 respektive 2012. Studien baseras på material från Isabellas blogg och analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys. Analysprocessen sker i två steg, först en beskrivande analys av det manifesta innehållet i materialet och därefter en tolkande analys av det latenta innehållet.

1 Nästa sida ->