Sök:

?Om du lyssnar så förstår du?. - en kvalitativ studie om ungas uppfattning av stöd


Huvudämnet för uppsatsen var att undersöka hur ungdomar som är aktuella försocialt uppsökande fältarbete, vill att ett socialt stöd ska se ut samt studera dessaungdomars uppfattning och inställning till socialtjänsten. Studien har även somavsikt att diskutera hur ett stöd till utsatta ungdomar skulle kunna se ut för att nåunga i behov i ett tidigare skede samt i situationer som uppfattas som positiva fördessa.Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen är socialpedagogik och resilience.Empirin består av 15 kvalitativa semistrukturerade intervjuer både i grupp ochindividuellt med 32 ungdomar totalt från Ale, Partille och Angered, som vi möttdå vi följt fältarbetare i respektive område. Vi har därefter analyserat vårt resultatmed tidigare forskning och låtit oss inspireras av analysmetoden Grounded theory.Det huvudsakliga resultatet för studien är att ungdomarna vi intervjuat vill att enstödperson ska lyssna och förstå. Ungdomarna belyser vikten av delaktighet ochatt ha eller skapa en relation med stödpersonen men att denna inte ska värdera detsom sägs. De uttrycker även att en bra stödverksamhet ska ligga lättillgängligt ochha en personal som alltid är nära till hands. Något de också lyfter är en starkönskan om att personalen ska ha en absolut tystnadsplikt. Många ungdomar anseratt socialtjänsten hjälper människor medan andra tycker att de ?sätter dit? ochsplittrar familjer. Det finns även dem som inte vet vad socialtjänsten arbetar med.Ungdomarna i Angered har en mycket liten tilltro till socialtjänsten och svenskamyndigheter överlag medan ungdomarna i Partille och Ale ser socialtjänsten somett alternativ till stöd.

Författare

Ebba Anderberg Annie Billingsdal

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..