Sök:

Olika aktörer i samverkan

Samarbetet mellan lekterapin och förskolan


I denna studie ville jag belysa de olika aktörernas samverkan för barn i behov av särskilt stöd i förskolan. De metoder som användes för att uppfylla syftet var kvalitativa intervjuer. Med de kvalitativa intervjuerna ville jag bilda mig en uppfattning av hur varje aktör ser på samverkan kring barn i behov av särskilt stöd. Ur syftet lyftes tre frågeställningar fram, dessa användes sedan som grunden i mina intervjufrågor. Studien utgår utifrån ett sociokulturellt perspektiv och grundad teori (Grounded Theory). Det sociokulturella perspektivet genomsyrar hela studien och den grundade teorin används mestadels som min analysmetod. Resultatet visar att alla aktörer vill ha mera tid för samverkan mellan professionerna, de ser samtidigt att det skulle behövas för barnets bästa. Verkligheten ser inte alltid ut som den borde eller som vi vill. Det är viktigt att inte delegera uppgifter till olika professioner, då kan kvaliteten brista. Det är något aktörerna vill undvika. De strävar mot att öka kvaliteten istället.

Författare

Åsa Hemphälä

Lärosäte och institution

Luleå/Instutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..