Sök:

"Ofta tänker man nog inte logiskt när det inträffar en krissituation"

En studie om förskolors förberedelser inför en krissituation


Studiens syfte är att undersöka om och hur olika förskolor förbereder sig inför en krissituation. Vidare syftar studien till att studera hur olika krisplaner är utformade. Metoden vi använt oss av är dels intervjuer med förskollärare och förskolechefer, samt textanalyser av olika förskolors krisplaner. Det är inte respondenternas krisplaner vi analyserar utan dessa är helt oberoende av varandra.  Resultatet visar att olika förskolor har olika typer av förberedelse, vissa mer än andra. Enligt några förskollärare är erfarenheten en slags förberedelse. De menar att om en krissituation inträffat tidigare på förskolan så gör det pedagogerna mer förberedda. Något vi upptäckte under studiens gång är att många av respondenterna ser Röda korsets första? hjälpen kurs som en förberedelse. En annan slags förberedelse som förskolorna använde sig av är krisplanen. Resultatet visar att några förskolor inte har en krisplan. De krisplaner som vi analyserade är utformade på olika sätt, där majoriteten tog upp olika sorters krissituationer som kan inträffa.

Författare

Lisa Larsson Åsa Rimmerfeldt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..