Sök:

Offline är som att sitta i ett trångt betongrum och online är som att sitta på en äng med klarblå himmel

om datorspel, chatt, identitetsskapande och värdegrund


Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vilka värdegrundsfrågor som tonåringar tangerar, när de spelar datorspel eller chattar. Syftet med undersökningen är även att ta reda på om det är möjligt att använda sig av ungdomarnas egna datorerfarenheter i en mediepedagogisk värdegrundsundervisning. Undersökningsgruppen är en årskurs åtta från en högstadieskola. Studien genomfördes med hjälp av ostrukturerade fokusgruppintervjuer med tre grupper, bestående av en grupp killar, en blandad grupp och en tjejgrupp. Studien visar på att ungdomar berör flera punkter inom värdegrunden. Det framgår även att tjejerna huvudsakligen fascineras av kommunikationen mellan varandra, medan killarna i högre grad fascinerades av datorspel, och där strävan efter att nå en hög nivå ansågs vara viktigast. Men även killarna ansåg att möjligheten att kunna kommunicera med andra var väldigt viktigt, eller som en av dem uttryckte det: ?Offline och online - tänk dig - offline är som att sitta i ett trångt betongrum och online är som att sitta på en äng med klarblå himmel?? Min tolkning av resultatet är att kommunikation via dator främjar elevens strävan efter att finna den egna identiteten och även skapar möjlighet att se företeelser ur andra människors perspektiv. Därför anser jag att skolan bör ta tillvara denna typ av kommunikation, för att vidareutveckla ungdomarnas tankar och utmana eleverna till att tänka, i ett än vidare perspektiv. Det är skolans uppgift att ?låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet?. (Grundläggande värden Lpo 94)

Författare

Marianne Hellgren

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..