OB-förskolan-en avvikare? En studie av diskurserna inom en ovanlig arena.
Blomkvist, Kristian & Johansson, Patrik (2009). OB-förskolan ? en avvikare? En studie
av diskurserna inom en ovanlig arena. Lärarutbildningen: Malmö högskola. En OB-förskola
har öppet årets alla dagar, och erbjuder förutom dagtidsverksamhet också
barnomsorg under vad som brukar betecknas som obekväma tider; kvällar och helger.
Undersökningen tar avstamp i att OB-förskolan utgör en avvikare från normen av vad
barn bör göra på kvällar och helger. Syftet är att redogöra för om, och i så fall hur, två
olika OB-förskolor påverkas av denna norm, och huruvida de försöker etablera en egen
normalitet. Syftet är också att kasta ljus över OB-verksamhet som företeelse, då ämnet
tidigare är behandlat i väldigt begränsad omfattning. Michel Foucaults tankar om
diskursernas påverkan har använts som teoretiskt ramverk. Undersökningen utgörs av
intervjuer med två pedagoger på vardera förskola, vilket har följts upp med en
diskursanalys av dessa utsagor. Resultatet visar att de två OB-verksamheterna
eftersträvar att etablera en egen normalitet, dock på två olika sätt. Den ena baserar sin
kvälls- och helgverksamhet på dagtidsverksamheten och följer de rutiner som råder där.
Den andra strävar istället mot att efterlikna hemlika förhållanden. En slutsats blir
därmed att den sistnämnda kan anses påverkas av en norm som förespråkar en mysig
hemmamiljö och ledighetskänsla. Den förstnämnda tar emellertid avstånd från denna
norm och verkar istället vara influerad av en norm som eftersträvar professionalism och
seriositet i förskoleverksamheten.