Sök:

Nyckelintressenternas avspegling i företagets styrsystem

- en fallstudie av Uppsala Konsert och Kongress


I denna uppsats har vi studerat hur Uppsala Konsert och Kongress nyckelintressenter avspeglas i deras styrsystem och vad detta får för konsekvenser på företagets prestation.  Bakgrunden till denna studie ligger i de två dominerande synsätten på hur företag ska förhålla sig till sin omvärld gällande den strategiska styrningen, där frågan om intressenter står i centrum. Det handlar om den traditionella, ägarorienterade eller den relativt nya, intressentorienterade styrningen. Till skillnad från företag som anammar en ägarorienterad styrning står de intressentorienterade företagen inför en speciell utmaning, nämligen att balansera styrsystemen så att nyckelintressenternas intressen tillgodoses jämbördigt. Uppsala Konsert och Kongress strategiska styrning karaktäriseras som intressentorienterad och för att undersöka hur nyckelintressenterna och deras intressen avspeglas inom företagets styrning har vi utgått från R. Edwards intressentteori kopplat till begreppen styrsystem och organisationsmål. Resultatet visar att det föreligger en obalans inom Uppsala Konsert och Kongress styrsystem och att denna obalans utgör en del av ett ojämnt tillgodoseende av nyckelintressenternas intressen. Detta har i sin tur lett till en hätsk debatt i media där syftet med verksamheten har ifrågasatts. Debatten representeras av två läger där det ena lägret framhäver samhällsnyttan ? kundernas och Uppsalas invånares intresse som det viktigaste, medan det andra framhäver betydelsen av den ekonomiska nyttan ? ägarnas främsta intresse. 

Författare

Fredrik Palm Martin Nordholm

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..