Nya läromedel, gamla ideal? En kvalitativ och kvantitativ studie av fyra läromedel i svenska
Syftet med studien är att undersöka lärare och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elever i läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningarna handlar om förutsättningar för lärandet, upptäckt och identifiering, vilket stöd elever med läs- och skrivsvårigheter får och hur stödet för dessa elever organiseras. Andra frågor rör undervisningsmetoder och arbetssätt som enligt lärarna och speciallärarna är framgångsrika för elever med läs- och skrivsvårigheter.Studien är en kvalitativ studie som utgår från ett specialpedagogiskt perspektiv. Den metod som använts är halvstrukturerade intervjuer, vilka har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.Resultat: Förutsättningar för att läsinlärningen ska fungera handlar om miljömässiga faktorer där barnets tidiga möte med språket och texter är av betydelse. Även individbundna faktorer som fonologisk medvetenhet, kopplingen fonem-grafem och förmåga till koncentration, är exempel på förutsättningar för den första läsinlärningen. Lärarna i studien upptäcker och identifierar elever i läs- och skrivsvårigheter främst genom regelbunden screening och olika tester, men även under det vardagliga skolarbetet. För att ge elever i läs- och skrivsvårigheter den hjälp de behöver krävs riktade insatser med rätt träning i tillräcklig mängd. Intensivperioder är en metod som enligt lärarna visat sig vara framgångsrikt, men även möjlighet att kompensera svårigheterna med hjälp av till exempel alternativa verktyg.