Sök:

Ny gymnasieskola

En beskrivning av GY-2007


SAMMANFATTNINGDen här uppsatsen behandlar den nya gymnasieskolan, GY-2007, som ska tas i bruk från ochmed 1 juli 2007.De reformer som ledde fram till dagens gymnasieskola redovisas för att få en bild av hur denvuxit fram. GY-2007 beskrivs med utgångspunkt i den regeringsproposition 2003/04:140Kunskap och kvalitet ? elva steg för utvecklingen av gymnasieskolan, som ligger till grund förreformen. I uppsatsen jämförs den nuvarande gymnasieskolan med framtidens gymnasieskola,GY-2007, för att peka på de skillnader som finns och vad de kan tänkas innebära.Författarens syfte med uppsatsen är att ta reda på mer om och beskriva GY-2007. De frågorsom ställs är finns det några likheter och skillnader mellan dagens gymnasieskola och GY-2007 och vad kan de tänkas innebära? Det är endast förändringarna som rörungdomsgymnasiet som behandlas.Det finns inga stora reformnyheter med GY-2007, ett par steg undantagna. GY-207 bygger pånuvarande gymnasieskolas reformer och de förändringar som gjorts är i vissa fall återgång tilltidigare system eller utveckling av det nuvarande.Materialet som behandlats är till största del offentligt tryck som statens offentliga utredningar(SOU) och regeringspropositioner. En del facklitteratur som behandlar framväxten av dagensskola har använts liksom material från Internet, tidningsartiklar samt en intervju med engymnasielärare i historia.Uppsatsen är beskrivande, deskriptiv, men eftersom en jämförelse mellan dagensgymnasieskola och GY-2007 görs med efterföljande utvärdering är den även komparativ ochnormativ.

Författare

Maria Leijonhielm

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..