Sök:

Norrländska konsumenters betalningsvilja för lokalproducerat vs KRAV-märkt


I ljuset av en ökande miljömedvetenhet i vårt konsumtionssamhälle och de nya frågeställningar dessa förändringar medför syftar denna uppsats till att jämföra norrländska konsumenters attityder till KRAV-märkta kontra lokalproducerade varor. Vi har undersökt betalningsviljan för de två ?märkningarna? samt utrett vilka faktorer som spelar roll för en konsuments val så som pris, närhet till producent och produktionsmetod. Vi utförde en enkätundersökning där vi, med hjälp av ett valexperiment (vars teoretiska referensram bygger på den slumpmässiga nyttofunktionen i kombination med Lancasters värdeteori) kunde härleda betalningsviljan. I enkäten ställde vi även frågor kring vilka faktorer konsumenten anser vara viktigt i sitt val. Vi valde köttfärs som testprodukt då vi ansåg att denna vara kunde anses vara en normalvara. Vår hypotes var att vi skulle finna en positiv betalningsvilja både för lokalproducerad och KRAV-märkt köttfärs. Resultatet vi fann motsatte sig vår hypotes då vi endast fann en positiv betalningsvilja för lokalproducerad köttfärs. De socioekonomiska faktorerna vi fann hade en påverkan för val av märkning visade sig vara ålder, inkomst och konsumtion.

Författare

Ellen Edjegul Aresh Frida Hagström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..