Naturfostran och Experiment
En intervjustudie om förskollärares syn på det naturvetenskapliga innehållet i förskolans läroplan.
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur verksamma förskollärare tolkar denaturvetenskapliga delarna i den reviderade läroplanen. Speciellt fokus ligger på begreppen?kemiska processer? och ?fysikaliska fenomen?. Studien har även för avsikt att utreda omförskollärare känner sig förtrogna med det naturvetenskapliga innehållet i uppdraget. För attundersöka syftet har 11 kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare genomförts.Urvalet har gjorts utifrån att försöka få så stor spridning på intervjuobjekten som möjligt.Resultatet har redovisats i anslutning till teman som rör frågeställningarna för studien.De slutsatser som framkommer från resultatet är att naturvetenskapen i förskolan kan tolkassom en typ av naturfostran. Där fostransuppdraget framträder tydligare än ettnaturvetenskapligt innehållsuppdrag. Kemiska processer och fysikaliska fenomen ärsvårtolkade för förskollärarna och tolkas främst som experiment i planerade aktiviteter.Vidare visar studien att det finns ett uttryckt behov av fortbildning inom detnaturvetenskapliga området för att förskollärarna ska kunna möta barnens behov och kravenfrån styrdokumenten.