Sök:

Naturfostran och Experiment

En intervjustudie om förskollärares syn på det naturvetenskapliga innehållet i förskolans läroplan.


Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur verksamma förskollärare tolkar denaturvetenskapliga delarna i den reviderade läroplanen. Speciellt fokus ligger på begreppen?kemiska processer? och ?fysikaliska fenomen?. Studien har även för avsikt att utreda omförskollärare känner sig förtrogna med det naturvetenskapliga innehållet i uppdraget. För attundersöka syftet har 11 kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare genomförts.Urvalet har gjorts utifrån att försöka få så stor spridning på intervjuobjekten som möjligt.Resultatet har redovisats i anslutning till teman som rör frågeställningarna för studien.De slutsatser som framkommer från resultatet är att naturvetenskapen i förskolan kan tolkassom en typ av naturfostran. Där fostransuppdraget framträder tydligare än ettnaturvetenskapligt innehållsuppdrag. Kemiska processer och fysikaliska fenomen ärsvårtolkade för förskollärarna och tolkas främst som experiment i planerade aktiviteter.Vidare visar studien att det finns ett uttryckt behov av fortbildning inom detnaturvetenskapliga området för att förskollärarna ska kunna möta barnens behov och kravenfrån styrdokumenten.

Författare

Katarina Nilsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..