Sök:

Natur, friluftsliv, stress

en undersökning om hur
gymasieelever upplevda stress påverkas av friluftsliv och
natur


Studien framkom efter att Skolverket (2006) i en rapport presenterat att var tredje elev i gymnasiet är stressad och att elever upplever mer stress med stigande ålder. I gymnasieskolan skall elever i Idrott och hälsa A lära sig om både den fysiska och psykiska hälsan. Spänningsreglering är något som är viktigt för den psykiska hälsan och något som kan användas för att individen skall kunna slappna av så att stressen inte skall bli skadlig. Idrottslärare skall ge gymnasieelever redskap till att hantera stress. Kan då natur och friluftsliv vara en sorts form av spänningsreglerande redskap? Denna studies syfte är att undersöka om elever på gymnasiet som ofta bedriver friluftsliv eller vistas i naturen upplever mindre stress i skolan än gymnasielever som mindre frekvent bedriver friluftsliv eller vistas i naturen samt att undersöka gymnasieelevers känslor förknippade med vistelse i natur eller friluftsliv. Studien har gjorts genom enkäter och intervjuer med gymnasieelever på två skolor där en skola har friluftsprofil och den andra skolan inte har det. Resultatet i studien pekar på att det inte finns ett samband mellan vistelse i natur och eller bedrivande av friluftsliv och upplevd stress. Studien har dock påvisat att gymnasieelevers upplevda känslor för natur och friluftsliv oftast förknippas med lugn och harmoni samt att elever använder natur och friluftsliv för stressnedsättning.

Författare

Mattias Fransson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..