Sök:

Natur eller kultur Bilden av den icke-kristne i läroböcker i religion från 1860 till 2012


Syftet med uppsatsen har varit att kartlägga hur läroböcker i kristendomskunskap respektivereligionskunskap framställer den icke-kristne individen och hur denna framställning förändrasöver en period av 150 år. De frågor uppsatsen har besvarat är dels vilka icke-kristna religionersom finns representerade i materialet, dels hur individer tillhörande dessa religioner framställsoch dels vilka diskursiva förändringar som kan utläsas i materialet över tid. Forskning påläroböcker ur ett historiskt perspektiv är ett eftersatt område, detta trots att tidigare forskning lyfter fram hur betydelsefull läroboken är för elevernas lärande. Fyra läroböcker har valts ut för undersökningen. De tre första har tidigare använts vid Hvitfeldtska högre läroverk i Göteborg.Den fjärde läroboken är utvald utifrån att den är utgiven efter den senaste skolreformen. De fyraböckerna har givits en nära läsning och analyserats utifrån ett kritiskt diskursanalytisktperspektiv. Resultatet har sedan relaterats till tidigare forskning och Edward Saids teorier omorientalismens diskurs. Resultatet visar att den icke-kristne individen i de tre äldsta läroböckernaframställs som annorlunda, exotisk, grym, våldsam, passiv, okunnig, obildad och i behov av att hjälpas eller räddas. Tydliga spår av denna diskurs fanns kvar i studiens fjärde nedslag. Genom att synliggöra ett diskursivt arv möjliggör studien en större medvetenhet om hur läroboken kan reproducera oönskade diskurser i klassrummet.

Författare

Emma Lyckberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..