Sök:

Nästa lektion är fotboll

En undersökning om fotbollsundervisningen i skolan


I denna studie undersöks hur lärare ser på vad de lär ut när de har fotbollslektioner i skolan, och vad eleverna uppfattar att de lär sig. Resultaten kopplas sedan till den aktuella läroplanen (Lgr 11, skolverket). Studien är främst baserad på intervjuer som dels gjordes med två lärare inom skolan, och dels på intervjuer med fyra elever från årskurs nio. Vid studien intervjuas två pojkar och två flickor, för att på sätt också undersöka eventuella skillnader ur ett genusperspektiv. Intervjuerna transkriberades och sedan används ramfaktorteorin för att analysera resultaten.Det är intressant att resultaten visar att lärare och elever har olika uppfattningar om vad man egentligen lär sig. Till exempel har lärarna huvudsakligen haft som avsikt att lära ut bollmotorik, egen kroppskontroll och känsla för fotboll, medan eleverna uppfattar att syftet varit att träna upp sin kondition och styrka, men även att utveckla samarbetsförmågan.Ramfaktorteorin förklarar hur andra faktorer, som politiska beslut, resurser, och lärarens egen bakgrund och erfarenheter påverkar hur den faktiska undervisningen ser ut.

Författare

Patrick Mallengren

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..