Sök:

Näringslivets syn på relationer med akademin

En undersökning av life science-företags kontaktytor med Uppsala universitet

Det har aldrig funnits så mycket kunskap och vetenskap på de svenska universiteten som idag. Dock når inte denna kunskap alltid utanför akademin för att utnyttjas i kommersiella innovationer. Relationer mellan aktörer är fundamentalt för ett innovationsutbyte och därmed är kontaktytorna mellan universiteten och näringslivet kritiska för att sprida kunskap däremellan. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom life science i Uppsala uppfattar relationer med Uppsala universitet samt vilka nyttor, drivkrafter, barriärer och konflikter som finns i denna relation. Företrädare för åtta företag har intervjuats och därefter har relationerna med Uppsala universitet klassificerats ur teoretiska modeller samt analyserats. Företagen har ofta ett intresse av en god relation med akademin då man framförallt är intresserad av att komma åt kunskap, kompetens samt utrustning som inte finns inom företaget. Dock finns ett antal faktorer som försvårar en relation och de viktigaste bland dessa är skilda målbilder, olika tidsperspektiv, dålig insyn i universitetets verksamhet samt brist på tydliga mötesplatser. Eftersom ett intresse för bra relationer finns från båda sidor, och de flesta nuvarande relationer inom branschen består av personliga nätverk, måste man utöka samt förbättra kontaktytorna som i dagsläget finns mellan akademin och näringsliv för ett effektivt innovationsutbyte.

Författare

Christina Jacobsson Anna Ottosson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..