Sök:

"När det funkar så är man på rätt väg"

Valet av ord och termer i sångundervisningen


I denna studie ställs följande frågor; hur resonerar lärare kring valet av terminologi i sin sångundervisning, hur uppfattar elever sina lärares instruktioner samt huruvida styrdokumenten påverkar lärarens val av terminologi? Syftet är att undersöka hur sånglärares terminologi påverkar elevens förståelse för sitt instrument.Totalt intervjuades tre sånglärare som arbetar på musik- och dansskola, två sånglärare som arbetar på musikhögskola och fyra elever som läser sångkurser på gymnasiet. Vi kan efter genomförandet av de kvalitativa intervjuerna konstatera att lärarna i stor utsträckning anpassar ordval efter elevens behov och ålder. Lärarens egen bakgrund utifrån hur deras egen utbildning sett ut och vilken genretradition de kommer ifrån spelar också in i hur de använder termerna. Alla lärare är eniga om att ju äldre eleverna blir och ju längre de kommer i sin utbildning desto mer fysiskt språk används i undervisningen. Lärarna antar att de använder ett liknande språkbruk sinsemellan och eleverna bekräftar detta. Själva använder eleverna sig av ord och uttryck som brukas inom sångundervisningen, även om förståelsen för vad uttrycken innebär varierar mellan informanterna. De visar dessutom på olika slags förståelse för rösten som instrument och lärarna menar att denna förståelse kommer med ålder och mognad. Det skiljer sig mellan lärarinformanterna i hur de förhåller sig till styrdokumenten, vissa kastar ett öga på dem då och då medan andra följer dem mer noggrant. Det verkar som om det inte är styrdokumenten i sig, utan elevens behov som påverkar på vilket sätt lärarna använder sitt språk i sångundervisningen.

Författare

Emma Leijon Jenny Löfberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..