Sök:

När boken inte alltid räcker till

En kvalitativ studie om lärares upplevelser om användning av surfplattor i matematikundervisningen

Inom ämnet matematik inkluderas surfplattor allt oftare i undervisningen. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur grundlärare i årskurs ett till sex upplevt användning av surfplat-tor i matematikundervisningen. I studien riktades intresse mot hur grundlärare använde surfplattor och vilka fördelar respektive nackdelar de såg med denna användning. Studien hade en kvalitativ fe-nomenologisk forskningsansats och materialet samlades in genom intervjuer. Materialet analyse-rades med fokus på att se mönster i lärarnas utsa-gor. Resultatet visade att lärarna utnyttjar surfplat-tor främst för färdighetsträning och för att doku-mentera undervisningen. Lärarna är överlag posi-tiva till användandet av surfplattor i matematikun-dervisningen och fördelar som nämndes var att eleverna erhöll direkt respons, ökad motivation samt att individanpassning underlättades. Eleverna blev självgående och lärarna kunde ägna mer tid åt elever som behövde stöttning. Resultatet visade också att lärarna upplever nackdelar med surfplat-tor i matematikundervisningen, framförallt då tek-niken inte alltid fungerar. Andra nackdelar som nämndes var problem med lagring, att olika appar inte sparar material samt svårigheter med att kon-trollera elevernas aktivitetsnivå.

Författare

Nazife Türkkan Nicklas Fransson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..