Sök:

När bilderboken får liv

Studie i hur ett dramapedagogiskt arbetssätt bidrar till lustfyllt lärande


Syftet med denna studie är att undersöka hur ett dramapedagogiskt arbetssätt kan bidra till lustfyllt lärande bland de yngsta barnen på förskolan. Genom intervjuer med pedagogerna undersökte jag hur de ser på arbetssättet. Vidare har jag genomfört videoobservationer i barngruppen för att på så sätt se hur barnen reagerar när figurerna från bilderboken får liv och kommer in i verksamheten. Som en röd tråd genom studien, när det kommer till barns lärande, ligger fokus på hur barns språk och kommunikation påverkas och eventuellt stimuleras av ett dramapedagogiskt arbetssätt. Vad händer när bilderboken får liv?I resultatet konstateras att ett dramapedagogiskt arbetssätt engagerar och berör alla, stora som små. Pedagogerna i studien har en positiv inställning till ett dramapedagogiskt arbetssätt och de ser det som ett lustfyllt och roligt lärande. De upplever detta arbetssätt som lämpligt bland de yngsta barnen. Vid ett dramapedagogiskt arbetssätt förstärks de verbala uttrycken med mimik, gester och kroppsspråk vilket hjälper barnen att kommunicera då flera sinnen används. Vidare framkom att pedagogernas förhållningssätt är betydelsefullt och att miljön både påverkar och påverkas av ett dramapedagogiskt arbetssätt.

Författare

Annica Karlsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..