Sök:

När bilder rör sig och får liv

Med bild som utgångspunkt för att skapa dans


Bild och dans är båda visuella språk och icke verbala uttrycksmedel. De är konstarter och har funnits med oss sedan långt tillbaka i tiden. I detta temaarbete har barn arbetat med bilder och dans. Till bilderna har de fått göra en analys. De ord som eleverna använt i analysen av bilderna har sedan varit ett hjälpmedel för dem i skapandet av koreografin. Då har de använt orden som stöd i uppgiften att skapa dans utifrån en bild. Det fria skapandet och läroplanen har varit grunden för detta arbete. Observationer och intervjuer har gjorts med eleverna för att få fram hur arbetet gått till. Eleverna har i slutet av arbetet målat något ur sina egna danser. Resultatet av detta visade att en del elever använde sig mer av bilden och en del mer av stödorden från bildanalysen i skapandet av koreografin. Det eleverna upplevde som mest positivt var att arbeta tillsammans i grupp. Det negativa eleverna beskrev var att tiden var för kort och att de skulle vilja ha gjort samma uppgift fast utifrån ett annat tema.

Författare

Johanna Ekholm

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..