Namnbyte av varumärken
en fallstudie av produkterna Jif och
Milda
Syftet med denna uppsats var att belysa förhållanden kring företags namnbyten på existerande produkter. Uppsatsen belyser varför företag byter namn på existerande produkter och hur företag går tillväga vid namnbyte på en produkt. Vi genomförde en fallstudie av varumärkena Jif och Milda. Jif ägs av företaget Lever Fabergé där produktchefchefen intervjuades. Vidare genomfördes en intervju med varumärkesansvarig för varumärket Milda som ägs av företaget Unilever Bestfoods AB. I studien av de två fallstudieobjekten har det framkommit att det motiv som låg bakom namnbytet var kostnadsdrivande. Att reducera antalet varumärken i portföljen ger fördelar genom att marknadsföringsaktiviteterna blir enklare och mindre kostsamma. Vid genomförandet av namnbytet bör riskbedömning, analys och noggrann planering för implementering vara centrala i namnbytesprocessen. Vidare kom vi fram till att ett namnbyte är en effektiv åtgärd om företag har väl genomtänkta strategier och mål, genomför namnbytet med omsorg samt gör noggranna undersökningar hos konsumenterna.