Myter om individen - En bildanalys undersökande framställningen av individen
Syftet med denna uppsats är att belysa myten/myterna om individen. Detta görs utifrån
bilder i två olika läroböcker, en för samhällskunskap och en för historievetenskap i
grundskolans senare år. Frågan som ställs är vilken myt om individen vi kan finna i
dessa, för att svara på denna fråga används en kvalitativ textanalys. Mer exakt används
en semiotisk bildanalys vilket innebär att vi läser bilden utifrån principen att den
fungerar som en text. Vi förankrar vår analys i teorier av Barthes och Foucault. Från vår
analys finner vi två myter om individen. Den ena visar på den fria individen och den
andra visar på den av kollektivet begränsade individen, två myter som delvis är
motsägelsefulla. Dock kan vi se hur myten om den fria individen också ligger till grund
för ett fungerande kollektiv och därmed kan vi ifrågasätta friheten. Vidare diskuterar vi
hur individen inte har samma ställning i andra diskurser än den vi befinner oss i. Detta
diskuteras i förhållande till den mångkulturella skolan och utifrån begreppet
Orientalism. Genom den tydliga framställningen av individen i dessa läroböcker måste
därmed pedagogen ställa sig kritisk till användandet av dessa då de kan sägas förespråka
vår framställning som norm och därigenom kan bli exkluderande.