Sök:

Myter om individen - En bildanalys undersökande framställningen av individen


Syftet med denna uppsats är att belysa myten/myterna om individen. Detta görs utifrån bilder i två olika läroböcker, en för samhällskunskap och en för historievetenskap i grundskolans senare år. Frågan som ställs är vilken myt om individen vi kan finna i dessa, för att svara på denna fråga används en kvalitativ textanalys. Mer exakt används en semiotisk bildanalys vilket innebär att vi läser bilden utifrån principen att den fungerar som en text. Vi förankrar vår analys i teorier av Barthes och Foucault. Från vår analys finner vi två myter om individen. Den ena visar på den fria individen och den andra visar på den av kollektivet begränsade individen, två myter som delvis är motsägelsefulla. Dock kan vi se hur myten om den fria individen också ligger till grund för ett fungerande kollektiv och därmed kan vi ifrågasätta friheten. Vidare diskuterar vi hur individen inte har samma ställning i andra diskurser än den vi befinner oss i. Detta diskuteras i förhållande till den mångkulturella skolan och utifrån begreppet Orientalism. Genom den tydliga framställningen av individen i dessa läroböcker måste därmed pedagogen ställa sig kritisk till användandet av dessa då de kan sägas förespråka vår framställning som norm och därigenom kan bli exkluderande.

Författare

Marcus Andersson Anna Rydberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..