Sök:

Muntligt Berättande - Ett Sätt att Ge Kunskap Liv


Berättande är ett omfattande begrepp med många innebörder. I detta arbete definierar jag begreppet berättande som ett arbetssätt, som ett pedagogiskt verktyg, som man kan använda sig av i sin undervisning. En lärare berättar muntligt en i förväg konstruerad berättelse för sina elever med syftet att förmedla ett innehåll. Berättelsens speciella uppbyggnad med början, mitt och slut, gör det lätt att följa med i handlingen samt att ta till sig innehållet. Denna undersökning baserar sig på sex intervjuer med fyra svensklärare och två blivande svensklärare om vilka betydelser de lägger i begreppet berättande, deras erfarenhet av muntligt berättande som pedagogisk metod och hur de arbetar med muntligt berättande i sin undervisning. Alla informanter utom en tycker att berättande för dem är texter av olika slag. De har alla olika erfarenhet av berättande men endast tre informanter har kommit i kontakt med den sortens berättande som jag grundar detta arbete på. Två av dessa använder sig nu också själva av berättande inslag sin undervisning, bland annat för att förrenkla innehållet och göra det mer begripligt för eleverna samt för att stimulera det auditiva sinnet. Dessa har även mött berättande pedagogik under sin lärarutbildning och har där också inspirerats av någon förebild till att själva börja berätta. Lärarstudenterna har däremot inte kommit i kontakt med denna typ av berättande i den nuvarande lärarutbildningen och inte heller på sina partnerskolor.

Författare

Malin Åberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..