Sök:

Motiverande samtal som metod för ökad närvaro i gymnasieskolan?


Effektiviteten av manualiserad Motivational Interviewing prövades i en experimentell design. Gymnasieelever med hög frånvaro (n=89) blockrandomiserades till antingen två sessioner Motivational Interviewing eller någon av de två kontrollgrupperna, som erhöll validerande samtal respektive ingen intervention. Den beroende variabeln utgjordes av förändring i frånvaro som rapporterades av de deltagande skolorna. Utöver detta användes School Refusal Assessment Scale för att undersöka orsaker till frånvaron. University of Rhode Island Change Assessment användes för att mäta motivation enligt Prochaska och DiClementes förändringsmodell. För att fastställa behandlingsintegritet fyllde behandlarna i självskattningsformulär efter varje samtal. Studien ger inget stöd för att interventionen hade någon effekt på frånvaron. Studiens utformning gör att man inte kan utesluta effekt på frånvaro under andra omständigheter.

Författare

Olof Johansson Henrik Åstrand

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..