Sök:

Motivation och tematisk undervisning


Detta utvecklingsarbete har utgångspunkt i Skolverkets rapport Reformeringen av gymnasieskolan. Intentionerna med Läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94), var att lärare skulle föra metoddiskussioner och ämnesintegrera olika kurser för att höja kvaliteten på undervisningen. Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka om tematisk undervisning kan öka motivationen och intresset hos elever för samhällskunskap och svenska. Utvecklingsarbetet har genomförts inom gymnasieskolan, Samhällsprogrammet, samhällsvetenskaplig gren, åk 2. Vi har genom kvalitativ fallstudiemetod intervjuat fyra elever samt utfört observationer och frågeformulär i helklass. Forskningsmaterialet har sedan legat till grund för en diskussion om hur det tematiska arbetssättet kan vidareutvecklas. Frågeformulärens svar visade att tre av nitton elever fick ett ökat intresse för båda ämnena genom den tematiska undervisningen. För en elev minskade intresset för svenska. Intervjuerna visade att intresset för svenskämnet var oförändrat medan en elev blivit mer motiverad för samhällskunskap. Sammanställs undersökningsmetoderna kan vi konstatera att tematisk undervisning fungerar som motivator för ämnesstudier även om ökningen är liten.

Författare

Monica Glad Nina Wennberg

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..