Motivation och motivationsarbete ur ett lärarperspektiv
En studie av motivationsarbete på en landsortsskola
Svensk motivationsforskning bedrivs nästintill uteslutande med eleven i fokus. Forskning av lärares tankar kring motivation och motivationsarbete tycks i dagsläget vara en bristvara. För att belysa denna fråga djupintervjuades fyra lärare, verksamma i grundskolans senare delar, om sina tankar kring motivationsbegreppet och motivationsarbete. Utifrån ett hermeneutiskt perspektiv tematiseras dessa lärares tankar. Vidare analyseras motivationsarbetet efter fem forskningsförankrade kriterier: positiva förväntningar, fokus på bemästrande, gynnsamt gruppklimat, olika typer av motivation och relationer utanför skolan. Resultaten visar att lärarna anser att elevens motivation främst uppkommer genom en samverkan mellan elevens relationer, graden av meningsfullhet i skolarbetet och skolans utformning. Motivationsarbetet som lärarna utför är främst riktat mot individen och inte mot gruppen. Analysen av motivationsarbetet visar att arbetet i vissa delar är forskningsförankrade men att betydande delar inte är det.