Sök:

Motivation genom sponsring

En studie som utvärderar sponsringens möjligheter till ökad motivation bland personalen i en organisation


Sponsring är ett utbyte och en marknadsföringsmetod som används av allt fler organisationer.Med syftet att påverka personalen i en organisation är sponsring en relativt oanvänd metod förmarknadsföring. Trots detta så påverkar sponsring personalen oavsett organisationensmålsättning med sponsring. Syftet med studien är att utvärdera om sponsring fungerar som ettverktyg för motivation i en specifik organisation, sedan utvärderas hur sponsring bidrar tillmotivation.För att besvara syftet genomfördes en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning.Denna genomfördes hos vårt studieobjekt Länsförsäkringar i Gävleborg. Analysen av deninsamlade datan har genomförts med stöd av den teoretiska referensramen.Resultatet av studien visar att sponsring kan användas till att motivera personalen påLänsförsäkringar. Dock så är organisationens nuvarande sponsring något som inte tydligtmotiverar personalen. Länsförsäkringar vill med sin sponsring bidra till samhället och på såsätt skapa engagemang och stolthet bland personalen. Sponsring får personalen att kännastolthet men däremot inget tydligt engagemang. Länsförsäkringar är bra på att informerapersonalen om sponsring, däremot så är organisationen inte lika bra på att lyssna tillpersonalens värderingar kring sponsring. Det bristande engagemanget skulle då kunna bero påatt personalen inte får tycka till om organisationens sponsring.

Författare

Jacob Robbins Simon Hansson

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..