Sök:

Motivation - Nyckeln till framgång

En studie om idrottslärares uppfattningar av motivation i arbetet

Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som påverkar idrottslärares motivation i arbetet samt hur de ser på motivation i arbetslivet. Vi har utgått ifrån fyra frågeställningar som handlar om vilken uppfattning idrottslärare har kring motivation, vad motivation innebär för idrottslärare i arbetet, vilka hinder det finns för idrottslärares motivation samt hur idrottslärare ser på att upprätthålla sin motivation. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där vi intervjuade fem olika idrottslärare som arbetar på högstadiet. Idrottslärarna är mellan 30-65 år gamla med olika lång arbetserfarenhet.Vårt resultat visar att idrottslärare definierar begreppet motivation som en inre drivkraft och något som de brinner för. Idrottslärarna ser motivation som ett positivt begrepp. Respondenterna finner mycket motivation i arbetet tillsammans med eleverna och när de ser dem utvecklas. Det framgår även i vår studie att undervisningsmiljön samt egen utveckling är viktiga faktorer för idrottslärarnas motivation i arbetet. Enligt vår studie finns det flera hinder som påverkar idrottslärarna i arbetet. Det är framför allt det administrativa arbetet samt konferenser som de anser påverkar motivationen negativt men även andra faktorer som elevernas ovilja till ämnet samt brister i organisation och begränsade resurser. Det framkommer enligt respondenterna att kollegorna spelar en viktig roll i upprätthållande av motivationen.

Författare

Jonas Wahnström Peter Levin

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..