Mötet i den palliativa vården
Det övergripande målet med palliativ vård är att uppnå bästa möjliga
livskvalité för patienten och dennes familj. Vårdpersonalen måste vara
förberedd både praktiskt och mentalt. Mötet mellan vårdpersonal och patienter
beskrivs som en process respektive något som sker spontant. Författarna
anknyter föreliggande studie till Benner och Wrubels omvårdnadsteori. Studiens
syfte var att belysa det vårdande mötet mellan vårdpersonal och patienter i den
palliativa vården. Metoden var en litteraturstudie där sökningar i databaser
utfördes för att erhålla vetenskapliga artiklar. Författarna inspirerades av
Graneheim och Lundmans analysmetod. Resultatet grundades på åtta artiklar som
tillsammans bildade tre kategorier: gemensamt relationsskapande, verbal och
icke verbal kommunikation samt kompetens skapar trygghet. Att vara närvarande i
mötet med patienten, då skapas en nära relation och mötet underlättas. I en
nära relation får patienten ett förtroende för vårdpersonalen och de känner att
en vänskap har byggts upp. Kommunikation gör att individer får en kontakt med
varandra, det blir ett möte och en relation uppstår. I mötet med en annan
människa är det av vikt att känna trygghet, att ha något gemensamt och att ha
ömsesidig respekt för varandra. Studien belyser vad vårdpersonal och patienter
anser vara av vikt i det vårdande mötet, för att uppnå en god palliativ vård.