Sök:

Money Talks, no school, no money!

En kvalitativ utvärderingsstudie som tittar på SFI

Syftet med denna studie har varit att utvärdera kommunernas arbete med SFI utbildningen, få en förståelse för hur den upplevs av rektorer och elever, samt hur SFI: n påverkar en etablering i samhället och på arbetsmarknaden. Jag har även velat få en förståelse för hur Arbetsförmedlingens arbete påverkar SFI utbildningen. Min studie är sociologisk och sociologi för mig är läran om det sociala i samhället och dess individer. När Sverige tar emot nyanlända är tanken att de ska bli en del av vårt samhälle, de ska snarast möjligt starta en utbildning för att lära sig det svenska språket, de ska lära sig hur vårt samhälle fungerar med dess normer och värderingar och de ska genom att bidra till samhället med sin kunskap och kompetens etableras på arbetsmarknaden. SFI står för svenska för invandrare och går under skollagen. Lagen säger att de nyanlända invandrarna ska stödjas och stimuleras i sitt lärande. De ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens för att kunna stärka deras egen ställning i samhället och på den framtida arbetsmarknaden. Utgångspunkten för SFI ska ske utifrån den enskildes behov och förutsättningar. SFI är även en obligatorisk del i kommunernas etableringsarbete och grundtanken med det är att de nyanlända snabbare, genom de olika etableringsinsatserna, ska etableras på arbetsmarknaden och i slutändan bli självförsörjande. Det problem jag har problematiserat är; är SFI den avgörande faktorn för en etablering i samhället och på arbetsmarknaden?För att begränsa denna studie till en rimlig c-uppsatsnivå har avgränsningar gjorts till att undersöka Övertorneå-, Kiruna- och Arjeplogskommun. Grundtanken var 4 kommuner, en i varje region för att få en så bra representativitet av Norrbotten som möjligt, men på grund av obefintlig respons och tidspress har regionen fyrkanten uteslutits. För att komma fram till något resultat har en kvalitativ metod använts. En kvalitativ metod används i första hand för att få en så verklig uppfattning som möjligt av det studerade ämnet. Genom semistrukturerade djupintervjuer som grund har studien visat att de flesta som ingått i studien har ansett att arbetet fungerar bra, men måste hela tiden vidareutvecklas, t.ex. genom att göra SFI: n mer flexiblare och individanpassa mera för att underlätta elevernas inlärning, samt för att skapa en snabbare etablering i samhället och på arbetsmarknaden. Studien är upplagd efter tre olika perspektiv, organisation, individ och etablering. Perspektiven utgår ifrån intervjuer med SFI rektorer, SFI elever, samt sakområdesspecialisten i etableringsfrågor på Arbetsförmedlingen. Som teoretiskt ramverk har jag använt mig av Jacques Lacans syn på identitet, sociologen Milton Gordons assimilationsbegrepp och för att tolka språkets betydelse har den strukturalistiska och poststrukturalistiska språkfilosofin använts. Genom etableringsreformen som trädde i kraft 2010 fick Arbetsförmedlingen i uppdrag av regeringen att samordna alla etableringsinsatser för vuxna nyanlända invandrare i arbetsför ålder. Detta var ett sätt för regeringen att snabba på processen mellan uppehållstillstånd och arbete.

Författare

Anna Mattsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..