Momentet friluftsliv inom gymnasiesärskolan
En intervjustudie med idrottslärare och elever
Friluftsliv är ingen specifik aktivitet, snarare handlar det om upplevelser som olika utemiljöer erbjuder. Dem olika upplevelserna erbjuder en möjlighet för lärande att uppstå, utifrån individens egna villkor. Ett individuellt lärande är precis det gymnasi- esärskolan skall skapa för sina elever, en individanpassad utbildning utifrån indivi- dens egna förutsättningar. Syftet med denna studie är att belysa synen på momen- tet friluftsliv inom idrott och hälsa undervisningen för gymnasiesärskolan. Semi- strukturerade intervjuer genomfördes med tre pedagoger samt gruppintervjuer med en elevgrupp där datamaterialet analyseras via innehållsanalys. Resultatet visade på en enhetlig bild av pedagogerna vad gällande friluftsliv. Friluftsliv handlar om att vara utomhus samtidigt som undervisningen, enligt de deltagande pedagogerna, har individanpassning som utgångspunkt. Möjligheterna att få prova på och uppleva fri- luftsliv är framträdande och skulle möjligtvis kunna återspegla pedagogiska idéer som utomhuspedagogik. Beroende på syftet och målet med friluftsliv får det olika in- nebörder av undervisningen.