Sök:

Modeller för effektiv produktutveckling

En undersökning av produktutvecklingsmodeller i stålindustrin

Utvecklingen i dagens samhälle är snabbt ökande och likaså utvecklingen av produkter i alla branscher. För att idag följa med i snabba förändringar och behålla sina marknadsandelar krävs struktur för framtagningen av nya produkter. Som en följd av detta har vi i detta arbete utgått från stålindustriföretaget Outokumpu som under 2011 och 2012 har tagit fram en ny arbetsmodell för att jobba med produktframtagning. Denna modell är under vårt arbete inte färdigställd och implementerad vilket har lett oss till de frågeställningar och syfte som besvaras i rapporten. Syftet med denna rapport är således att undersöka vilka rutiner som bör finnas vid produktframtagning i stålindustrin och göra utvecklingsprocessen så effektiv som möjligt utan att kvaliteten på den framtagna produkten blir lidande. Resultaten från denna undersökning kan appliceras även på andra områden. De områden som kan tänkas vara intressanta ur ett utvecklingsperspektiv undersöks i det andra kapitlet och ger en bra bakgrund till kapitel fyra där vi har jämfört tre företag i stålindustrin och ett i pappersindustrin. De teoretiska områden som berörs är bland annat riskhantering och projektledning. Med anledning av att den modell vi har som utgångspunkt inte är införd i företaget i sin helhet, undersöks även hur förändringsprocesser går till och vilka aspekter som finns värda att beakta ur den synvinkeln. Detta område kallas för Change Management och samma metoder går ofta att applicera på flera branscher. Det kan även tillämpas när nya produkter kräver justeringar av arbetssätt. Teorin är en sak men verkligheten en annan. Därför undersöks som nämndes några företag i stålindustrin för att jämföra deras arbetsmodeller och sätt att arbeta i utvecklingsprocessen. Detta för att i resultatet inte bara dra paralleller till teorin utan även till lika stor del mellan de olika företagen. Under arbetets gång framkom en del förslag till rutiner vilka en del av företagen redan arbetade med medan en del av dem var helt nya. Bland annat bör det arbetas med parallella aktiviteter på ett uttalat sätt för att öka transparensen för processen inom företaget. Vi kunde dessutom konstatera att Time to market är av betydelse i dagens samhälle på grund av föränderliga marknadsförutsättningar. Vi fann det även viktigt att det finns en eller några personer som idag har full förståelse för hela kedjan från idé till den produkt som marknaden behöver. Som en sista sak kunde vi gällande implementeringen konstatera att är det alltid bra att ha en Change Agent som katalysator i förändringsprocessen.

Författare

Joel Larsson Caroline Mogard

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..