Sök:

Modell för klassificering av inköp

en fallstudie på SCA
Packaging Munksund


SCA Packaging AB i Munksund Piteå är ett pappersbruk som tillverkar kraftliner. De har för en tid sedan inlett ett arbete för att utforma en inköpsstrategi. Arbetet gick ut på att utveckla en strategisk samsyn för inköpsverksamheten som ska vara genomgående för hela SCA Packaging Munksund. Syftet med arbetet var att skapa en gemensam bild av inköp i företaget med såväl brister som förbättringsmöjligheter. Ämnen som togs upp på möten angående inköpen på företaget var bland annat avtalshantering, avtalstyper och klassificering av inköp med hjälp av en positioneringsmatris i detta fall Kraljics matris. Syftet med detta examensarbetet har varit att utarbeta en modell som ska klassificera produkter och tjänster som inköpsavdelningen på SCA Packaging Munksund köper in. Med hjälp av klassificeringen ska SCA Packaging Munksund kunna utveckla differentierade strategier gentemot sina leverantörer för att på ett bra sätt fördela sina resurser. Kraljics matris har utvecklats sen den publicerades 1983 vilket resulterat i flertalet utvecklingar av den i olika riktningar. Bland företag som använder sig av en klassificeringsmodell i inköpsarbetet kunde tre olika varianter urskiljas, en till en, konsensus och viktade faktor metoden. Valet för detta examensarbete blev att använda sig av viktade faktorer metoden. Metoden innebär att dimensionerna i den tvådimensionella matrisen delas upp i ett antal faktorer som sedan får en vikt som är en del av det totala värdet på dimensionen. Faktorerna och dess vikt anpassas till företaget som använder sig av den, vilken syn företaget har på inköp samt vad som är de viktigaste parametrarna att beakta vid ett inköp. Med hjälp av teori, undersökningar i det interna nätet och i affärssytemet samt samtal och intervjuer på SCA Packaging Munksund har faktorerna framtagits och viktats. Den resulterande modellen har implementerats i Excel. Användaren av modellen besvarar varje faktor genom att välja förutbestämda svarsalternativen för att sedan överblicka positioneringen i en positioneringsmatris. Användaren har även möjlighet att överblicka resultatet av flera positioneringar i ett samlingsdiagram. Modellen testades med flertalet produkter, främst insatsvaror vilket resulterade i ett antal förändringar i faktorerna och dess respektive svarsalternativ och vikter. Efter positoneringen finns ett antal riktlinjer för att antingen bibehålla postionen i matrisen eller att förflytta sig till en ny mer åtråvärd position. I strategi arbetet kan modellen användas för att sätta upp procentmål för förflyttningar över tiden för de olika kvadranterna i positioneringsmatrisen.

Författare

Per-Olof Markström Per Norrbin

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..