Sök:

Mobility management i stadsplanering

om att skapa win-winsituationer


Idag lever 80 procent av Europas befolkning i urbana miljöer. Städerna står för 70 ? 80 % av energianvändningen i EU och står för lika stor andel av växthusgasutsläppen. Transporter är helt nödvändiga och viktiga för staden och samhället, men är också källan till trängsel och miljöproblem i våra städer, så som lokala luftföroreningar, utarmning av icke förnybara fossila bränslen, fragmentering av öppna ytor med vägar, växande förorter samt nedbrytning av stadsdelars livskvalitet. Inom dagens stadsplanering ses transporter som en viktig del i styrningen mot en hållbar stadsutveckling och det är allmänt erkänt att det finns ett behov av att hantera efterfrågan på resor. Denna studie visar på att infrastrukturutbyggnaden är en viktig del i att ge goda förutsättningar för hållbara transportslag, emellertid kan den fysiska strukturen enbart hantera en del av trafikproblemen. Kostnaderna för infrastrukturutbyggnad är mycket höga och finansiärerna är få, det tar dessutom lång tid att genomföra stora förändringar av infrastrukturen. Därför krävs att fysiska åtgärder, som infrastruktursatsningar, kombineras med Mobility Management (MM) som syftar till att påverka beteende, attityd och livsstil i en mer hållbar riktning. Studiens huvudsakliga syfte var att undersöka hur MM-kompetensen används i kommunens stadsplaneringsprocesser. Syftet var också att identifiera vilka faktorer, både organisatoriska och strategiska, som påverkar hur väl MM-åtgärder implementeras. Den empiriska undersökningen bygger på en fallstudie av Malmö stad. Fallstudien utgörs av ett kvalitativt urval av dokument och projekt inom Malmö stad. För att identifiera hinder och möjligheter för MM granskas kommunens planeringsprocess. Resultaten bekräftar att det finns en osäkerhet inom kommunen avseende i vilket skede av planeringsprocessen MM-strategier gör störst nytta. Studien visar emellertid att det finns outnyttjad potential vad gäller införande av MM-åtgärder i planeringsprocessen. De hinder som identifieras för ett framgångsrikt arbete med MM i kommunen handlar dels om resursbrist, dels om ett kunskapsbehov och dels om hindrande lagstiftning. Studiens resultat visar på behovet av en arbetsmodell för hur arbetet med MM ska ske i kommunens planeringsprocesser för att MM ska få genomslag i stadens detaljplaner. I dagsläget bygger MM på frivilliga avsiktsförklaringar, förhandlingar och att skapa ?win-winsituationer?.

Författare

Siri Larsson Lindersköld

Lärosäte och institution

SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..