Sök:

Mobbning - förekommer det i förskolan?


Syftet med denna studie har varit att beskriva förskollärares uppfattningar om mobbning bland barn i förskolan. Med uppfattningar menar vi vad förskollärare anser om förekommandet av mobbning bland barn i förskolan och vad de har för inställningar till det. De data som vi använt oss av har varit tidigare forskning inom detta område, förskolans styrdokument, lagstiftning, barnkonventionen och annan relevant litteratur som behandlar detta ämne. Inhämtande av information har gjorts genom enkäter och intervjuer med förskollärare på fem förskolor i en kommun i Norrbotten. Enkätundersökningen bestod av 50 enkäter och vi har intervjuat 5 förskollärare. Informationen från enkäterna och intervjuerna har sedan behandlats och bearbetats. Resultatet av enkäterna har redovisats men har inte kunnat analyseras på grund av att svarsfrekvensen var för låg. Resultatet av intervjuerna har påvisat att förskollärarna ansåg att mobbning inte är ett vanligt problem i förskolan men att det kan förekomma och att de arbetar aktivt med att förebygga mobbning. Majoriteten av förskollärarna ansåg också att små barn i förskolan inte har den medvetenheten om sina handlingar som krävs för att det ska kallas mobbning. Det som också kunde läsas ut av resultatet var att 4 av 5 intervjupersoner kunde se en skillnad mellan flickor och pojkars sätt att mobba.

Författare

Jessica Ahlqvist Cecilia Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..