Mergervågor ur ett företagsperspektiv
FöretagsekonomiBusiness administration - informationMergers & acquisitionsM&a-vågorTiming av m&aIbmAt&t
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som styr det enskilda
företagets val av tidpunkt för att genomföra M&A-transaktioner.
Metod: Studiens metod är en kvantitativ och kvalitativ beskrivande undersökning
bestående av företagen IBM och AT&T. Tre kvalitativa telefonintervjuer samt en
personlig intervju genomfördes med fyra investmentbankrådgivare inom M&A för
att komplettera den ovan nämnda empirin. Detta för att få en djupare förståelse
kring varför företag väljer att genomföra M&A vid specifika tillfällen. Valet
av både kvantitativ och kvalitativ datainsamling ansågs relevant i förhållande
till frågeställningen och syftet. Det empiriska materialet ställdes sedan mot
uppsatsens teoretiska referensram.
Slutsatser: Våra slutsatser är att det enskilda företagets val av tidpunkt för
att genomföra en M&A-transaktion påverkas av ett samspel mellan
finansieringsmöjligheter, företagsvärdering och industrikonkurrens. Vår studie
visar att de viktigaste faktorerna är värdering och finansiering då dessa
påverkar företag oavsett vilken industri de är verksamma inom.
Varje vinstmaximerande företag strävar efter att köpa företag som är
undervärderade vilket ger bra värde för pengarna och som kan finansieras med
billiga lån. Företag kan därför avvakta med att uttrycka ett intresse för ett
företag till dessa två faktorer stämmer, alternativt genomföra en
opportunistisk transaktion när förhållandena ser attraktiva ut. Finansiering
och värdering kan även förklara våg fenomenet genom att dessa är tillgängliga
till samma villkor för alla företag samtidigt, vilket innebär att flera företag
kan välja att utnyttja möjligheterna vid samma tidpunkt.
Vidare har vi kommit fram till att företags val av tidpunkt för
M&A-transaktioner ofta påverkas av konkurrenters M&A-aktivitet p.g.a. att
företag inte vill förlora marknadsandelar. Alternativt kan en konkurrents
M&A-transaktion fungera som ett riktmärke för vad andra liknande företag är
värda. Externa faktorer som vi kommit fram till påverkar M&A-transaktioner är
industrichocker så som teknologiska innovationer eller avreglering. Dessa sker
dock periodvis inom specifika industrier och kan påverka ett företags generella
M&A-strategi alternativt M&A-aktivitet på långsiktig skala, snarare än
kortsiktig.