Sök:

Mental arbetsmiljö och acceptans av IT-system i callcentermiljö


Syftet med denna studie var att erhålla kunskap om individens syn på den mentala arbetsmiljön. Dessutom var syftet att utreda ett eventuellt samband mellan acceptans av IT-systemet och den individuella effektiviteten i callcenterarbete. Tidigare forskning hävdar att högre användbarhet, som är en del av användaracceptansen, hos systemet höjer effektiviteten i utnyttjandet. TAM påstår att de två delarna användarvänlighet och användbarhet har en grundläggande betydelse för användaracceptansen (Davis, 1986). Ett callcenter är en komplex arbetsplats där personalen hanterar olika IT-system, ofta under tidspress. Därför är det svårt att göra en undersökning om enbart acceptans-effektivitet utan hänsyn måste också tas till operatörernas mentala arbetsmiljö. Studien genomfördes som en fallstudie där 13 operatörer deltog. Resultaten visade ingen koppling mellan användaracceptans och individuell effektivitet, däremot stöder studien tidigare forskning som menar att användbarheten har betydelse för effektiviteten. Resultatdelen för den mentala arbetsmiljön visade att operatörerna jämförde sin arbetssituation med ett mentalt löpande band.

Författare

Marita Ahlmark Kristina Alderheim

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..