Sök:

Meningsfulla turistupplevelser

en studie av erfarenheter berättade av människor i "den kreativa klassen"


Arbetets problemformulering tar fasta på att Florida (2002) beskriver vad den kreativa klassen är, hur den arbetar, hur den underhåller sig och hur den skapar nya kreativa mötesplatser. Han talar dock inte så mycket om hur den kreativa klassen reser och turistar. Denna studie kan bidra med kunskap till personer som verkar inom turismbranschen och vill uppfylla de önskningar som människor ur den kreativa klassen har. Syftet med detta arbete är att skapa förståelse för vad människor som jag bedömer tillhör den så kallade kreativa klassen upplever som meningsfullt i det resande som kan betraktas som turism. För att uppfylla syftet genomfördes en kvalitativ studie där sex personer som passade in på Floridas (Ibid.) definition av den kreativa klassen intervjuades. Resultatet av studien visar att det finns en koppling mellan informanternas personlighetsdrag, deras kreativa uttryckssätt och hur det har påverkat deras val av yrke och livsstil. Dessa faktorer påverkar i sin tur vilka upplevelseprodukter dessa människor i den kreativa klassen söker när de är på resande fot. Det är oerhört viktigt för informanterna att deras liv fylls med mening. De turistupplevelser de eftersträvar ska vara intensiva, högkvalitativa och mångdimensionella för att uppfattas som meningsfulla. Studien visar att det finns ett samband mellan den kreativa klassen som Florida (Ibid.) definierar, flow-upplevelser som Csikszentmihalyi (2007) menar att vi eftersträvar och upplevelsesamhället som Pine och Gilmore (1999) påstår att vi lever i idag.

Författare

Robin Lindquist

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..