Medial opinion och aktiekursförändringar, finns det ett samband? ? En fallstudie på Swedbank under finanskrisen
Medial ryktesspridningMedial opinionSemantisk dataanalysAktiekursSaploSignaleringFlockbeteendeManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet är att granska hur den mediala opinionen gentemot Swedbank förändras över tid och undersöka om dessa förändringar korrelerar med fluktuationerna i Swedbanks aktiekurs. Metod: I studien observeras Swedbanks aktiekurs under cirka elva månader och är till sin karaktär kvantitativ. Ungefär 6500 artiklar, skrivna om Swedbank under perioden, granskas genom semantisk dataanalys för att gradera opinionen på en skala. Metoden är ny och examensarbetet genomförs med en induktiv ansats. Materialet bearbetas därefter genom enkel linjär regression för att finna eventuella samband. Empiri: De data som samlas in i form av artiklar samt aktiekursnoteringar bearbetas och importeras till statistikprogrammet SPSS med vilket regressionsanalys och korrelationsanalys genomförs. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen presenterar de teorier som anses relevanta efter den empiriska undersökningen. En kortare genomgång görs av den effektiva marknadshypotesen, signaleringshypotesen samt teorin om flockbeteende. Resultat: Undersökningen har inte kunnat påvisa en signifikant korrelation mellan Swedbanks aktiekurs och opinionen i media.