Medborgardeltagande i två infrastrukturprojekt -En fallstudie av Citytunneln och Citybanan
Fysisk planeringSpatial planning - regional planningMedborgardeltagandeDemokratimodellerPlaneringsteorierCitytunnelnCitybanan.
Detta examensarbete är en utredande uppsats som behandlar och jämför
medborgardeltagandet i två stora infrastrukturprojekt, Citytunneln i Malmö och
Citybanan i Stockholm.
Demokratiseringen av Sverige tillsammans med medborgardeltagandets utveckling
har förändrat synen på samhällsplaneringen under 1900-talet. Den strikta
rationella planeringen har med tiden utvecklats mot att i allt högre grad
engagera både enskilda medborgare och privata aktörer i planeringsarbetet.
Politikernas och planerarnas sätt att arbeta med medborgardeltagande har därmed
behövt anpassas till de nya
förhållningssätten och kraven medborgarna ställer. Den historiska framväxten
tillsammans med ett antal planeringsteorier och demokratimodeller är uppsatsens
utgångspunkter.
Genom en fallstudie redovisas de parallella processer som föreligger när
järnväg ska byggas och hur de båda studerade infrastrukturprojekten gått
tillväga med
arbetet med medborgardeltagande. Kopplingar till de presenterade
planeringsteorierna analyseras och diskuters genom en analysmodell.
Medborgarnas
påverkansgrad på projekten analyseras utifrån ytterligare en analysmodel och
även städernas olika förutsättningar vägs in för att reda ut hur representativa
de synpunkter som inkommit är för respektive stad.
De båda studerade fallen presenteras först övergripande och sedan även
grundligt med kronologisk genomgång av de faser och utredningar som gåtts
igenom.
När medborgardeltagande har förekommit beskrivs vilken metod som använts, hur
möten har gått till och vad det resulterat i. Hur det påverkat projekten till
exempel genom ytterligare utredningar och överklaganden.
Slutligen diskuteras medborgardeltagande övergripande med utgångspunkt i de två
studerade fallen, och utifrån de uppsatta frågeställningarna. Författaren
presenterar även ett antal förbättringsförslag till projektens val av
arbetssätt och diskuterar
allmänt kring medborgardeltagande och viktiga komponenter till en bra dialog.
Några av de generella slutsatser som går att dra efter den genomförda
fallstudien är att medborgardeltagandet har specifika förutsättningar från
fall till fall. Trots att de båda studerade infrastrukturprojekten som jämförts
i många avseenden är oerhört lika, både storleksmässigt och i det arbete som
utförts har olika effekter med
medborgardeltagandet uppnåtts.