Sök:

Medarbetarperspektiv på delat ledarskap


Studiens syfte var att undersöka delat ledarskap i ett medarbetarperspektiv. De övergripandefrågeställningarna var medarbetarnas arbetsinnehåll och medarbetarnas upplevelse av ochuppfattning om delat ledarskap. Studien är en kvalitativ ansats där semistrukturerad intervjuvaldes. Studien är baserad på sju intervjuer med pedagoger som har erfarenhet av delatledarskap. Två grundskolor och en förskola i två kommuner ingår i studien. En grundskola ärbelägen i en stadsdel i Göteborg, en grundskola och en förskola i en kranskommun tillGöteborg. Undersökningen konstaterar att de enda skillnaderna som det delade ledarskapetuppvisar jämfört med vanligt ledarskap är att med fler än en chef, som i samtliga fall består avman och kvinna, får man personer som kompletterar varandra beträffande styrkor ochsvagheter. Chefer är mindre trötta och tyngda eftersom de delar på arbetsuppgifterna,respondenterna ansåg att chefernas tillgänglighet inte hade ökat, cheferna var ofta på möten.Medarbetarsamtalen har brister gällande innehåll och kompetensutveckling, lönesamtalen kanknappast betraktas som samtal och pedagogernas arbetsuppgifter är många och skiftande däruppdraget är otydligt och splittrat.

Författare

Birgitta Strandin

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..