Sök:

Med rödpenna eller blyerts

om hur lärare i Norge bedömer
språkriktighet


Föreliggande arbete utgår från diskussioner om språkriktighet inom den nordiska språkgemenskapen i form av hur lärare i Norge bedömer språkriktighet. Uppsatsen syftar till att undersöka vilka metoder norsklärare använder sig av vid bedömning av skriftspråk samt vilken relevans det har för svenskundervisningen. Ett delsyfte för studien är att undersöka norsklärares uppfattning om vad det betyder för språkriktigheten att många ord på bokmål och nynorska har jämställda former som eleverna kan välja bland. Syftet har besvarats med hjälp av intervjuer med verksamma norsklärare på ?videregående skole?, motsvarande gymnasiet, i Narvik kommun, Norge samt tidigare forskning om språksituationen i Sverige och Norge. De svenska och norska styrdokument som ger direktiv för modersmålsundervisningen lämnar över ansvaret för hur skriftspråks- bedömningen genomförs till den enskilda läraren. Var och en av informanterna har sitt eget sätt att närma sig en text, men alla riktar en stor del av uppmärksamheten på textens helhetsintryck och funktion. Norsklärarna vägleds i skriftspråksbedömningen främst av jämförelser med texter de tidigare läst. Studien visar att språksituationen i Sverige och Norge är likartad, vilket ger skäl för att utnyttja hjälpmedel för skriftspråksbedömning över landsgränserna.

Författare

Anna Olofsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..