Sök:

Med kunden i fokus?

En studie av hur kundklubbar påverkar verksamheten inom svenska företag


Varje dag använder sig miljontals svenskar av någon form av medlems- eller kundklubbskort när de handlar i butik, kontaktar en kundtjäst eller loggar in på ett företags hemsida. Motiven till detta kan förstås vara olika - det kan vara smidigt, lönsamt eller nödvändigt för att överhuvudtaget få den hjälp och service man önskar. För företagen är denna registrering å andra sidan ett effektivt sätt att samla information om sina kunder som ett led i deras lojalitetsskapande arbete mot kund. Tidigare, internationella studier av CRM visar dock på att företagen inte utnyttjar den information de har om kunder för att verkligen styra verksamheten.Syftet med denna uppsats är att studera om detta är ett aktuellt problem även bland svenska företag genom en enkätundersökning riktad till CRM- och kundklubbsansvariga vid svenska företag. Denna undersökning har utarbetats utifrån Cuthbertsons tre kriterier för att avgöra om en organisation är kundorienterade eller ej.Resultat visar att de flesta företag som deltog i studien inte använder informationen man samlar in från kunderna i någon större utsträckning. Däremot visar resulataten att företag med äldre kundklubbar samt med höga medlemsantal generellt är bättre på att sprida och använda den kunskap som kundklubben samlar in. Skälen till att kundinformation inte används i större utsträckning beror enligt vår analys på frånvaron av fungerande intern infrastrauktur för att sprida inhämtad kunddata, kundklubben har för få medlemmar och låg ålder vilket påverkar dess interna status samt att kundklubben främst betraktas som ett register för riktad marknadsföring snarare än som ett redskap för att styra företagens verksamhet i stort.

Författare

Zacharias Elinder Jonas Berglöf

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..