Sök:

Med barnasinnet kvar

En kartläggning av hur Nordisk Film kan marknadsföra sina produkter mot nya marknadssegment

Denna uppsats har skrivits i syfte att undersöka hur Nordisk Film, distributören av Sonys spelprodukter i Sverige, kan använda sin marknadsföring för att attrahera nya segment av marknaden. Nordisk Film har sedan en tid distribuerat ett flertal spel, som till sin utformning skiljer sig från majoriteten av det befintliga utbudet på tv-spelsmarknaden. Dessa spel riktar sig mot äldre användare, varför vi ansett det intressant att studera vilka möjligheter detta leder till ur företagets perspektiv. Detta har gjorts med utgångspunkt ur etablerade teorier och två statistiska undersökningar vilka utformats i både explorativt och deskriptivt syfte. Den första undersökningen utfördes på ett större urval och avsåg ta reda på generella åsikter samt kunskap om tv-spel i allmänhet och vissa specifika speltitlar i synnerhet. Vår andra undersökning hade ett betydligt mindre urval och med denna ville vi istället se hur respondenternas inställning förändras efter att ha provspelat två spel av detta slag. Resultaten av undersökningarna visade att dessa nya spel var mycket uppskattade av våra respondenter, samt att inställningen till tv-spel förbättrats efter provspelning, varför de kan anses ge Nordisk Film goda förutsättningar att nå nya kunder. Våra slutsatser och rekommendationer utifrån detta är att företaget bör marknadsföra dessa spel än mer aktivt mot denna målgrupp med fokus på deras unika attribut, för att på så sätt öka den sociala acceptansen för tv-spel. Därigenom bör företaget ha goda möjligheter att attrahera detta segment av marknaden att köpa deras produkter.

Författare

Magnus Wenger Jonathan Webb

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..