Sök:

Matte så man förstår

en studie om laborativ matematik


Detta examensarbete är en studie av huruvida en grundläggande laborativ fysikkurs för gymnasieelever kan vara en bra idé för att göra matematiken mindre abstrakt och mer intressant. Metoden för datainsamling baserades på kvalitativa intervjuer, litteraturstudier samt en observation av ett laborativt moment. De som intervjuades var gymnasieelever, elever från vuxenutbildningen, aktiva pedagoger och en gymnasierektor. Litteraturstudien behandlade tidigare och pågående forskning och de aktuella styrdokumenten. Resultaten från intervjuerna, observationen och litteraturstudierna sammanställdes och de visade på att praktiska moment kan stärka viljan att lära och förståelsen för teorin bakom. Eleverna som valt ett mer praktiskt lagt program talade för att det skulle bli intressantare om matematik kunde kopplas mer till deras inriktning. Elever från mer teoretiskt inriktade program talade för att de ville ha fler praktiska moment, men även ren arbetslivspraktik. Pedagoger och rektor ansåg att de kunde vara en bra idé, att det kunde lyfta elever som hade svårt att ta till sig det abstrakta i matematik. Alla ansåg att detta kunde fungera, förutsatt att kursen håller en lämplig nivå och att ämnesstoffet anpassas för olika inriktningar.

Författare

Magnus Eliasson Anders Nord

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..