Sök:

Matriser i svenska som andraspråk

- ett verktyg i undervisningen


Detta arbete handlar om utarbetandet av matriser som stöd i undervisningen i svenska som andraspråk, på en gymnasieskola i södra Sverige. Tonvikten har lagts vid framtagandet av matriserna.Utöver framarbetandet av matriserna genomfördes en enkätundersökning för att skapa en överblick över lärarnas uppfattningar om framtagandet av dessa matriser. I ett lärararbetslag utarbetas matriserna genom gruppdiskussioner, men även genom enskilt arbete.Undersökningens syfte är att undersöka om man kan ha användning av matriser som ett stöd i undervisningen i svenska som andraspråk. Dessutom undersöks inställningen till elevinflytande när det gäller utarbetandet av dessa matriser. Frågan om hur man gör matriserna till levande dokument behandlas också.Metoden för undersökningen är en kvalitativ analys av de enkätsvar som pedagogerna i arbetslaget, som är med om att utarbeta matriserna, svarar på.Detta examensarbete resulterar i att arbetslaget nu har en struktur att följa som är anpassad till vår nivågruppering i svenska som andraspråk. Matriserna är inte i första hand tänkta som bedömningsmatriser utan som stöd vid planeringen av undervisningen i svenska som andraspråk. Samstämmighet bland enkätsvaren indikerar att arbetslaget är överens om detta är en början på ett framtida utvecklingsområde. Ett elevinflytande ser arbetslaget som en naturlig del i dessa matriser. Utformningen av detta elevinflytande är även detta ett framtida utvecklingsarbete.Arbetslaget arbetar under innevarande läsår utifrån matriserna som utvärderas vid läsårets slut. Förhoppningen är att detta dokument får leva vidare och att tid ges för detta utvecklingsarbete.

Författare

Ulrik Lindahl

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..