Matematikläxan i skolår 3. En studie om innehåll, tidsaspekt och syfte
Abstract
Ahlgren, Åsa & Nilsson, Jessica (2009). Matematikläxan i skolår 3. En studie om
innehåll, tidsaspekt och syfte. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Examensarbetet behandlar matematikens innehåll och syftet med den utifrån
lärares perspektiv samt tidsaspekten. Studien utgår från de didaktiska begreppen
hur/vad, när och varför. Vår empiri har bestått av insamling utav matematikläxor
där vi har studerat innehållet i dem. Därefter har vi genom kvalitativa intervjuer
lyssnat på tre lärare som har berättat syftet med läxan. Våra frågeställningar lyder:
Vilket innehåll har matematikläxan i skolår tre? Hur ser tidsaspekten ut för
matematikläxan? Vilket syfte har läraren med matematikläxan? Vi har presenterat
olika teorier om lärande som kan leda in till olika arbetssätt. Vi har även utgått
ifrån tidigare forskning där vi studerat forskning om läxor allmänt och
matematikläxan specifikt. Eftersom det inte finns mycket svensk forskning kring
ämnet innehåll och syfte har vi även studerat utländsk forskning. Det vi kommit
fram till i vår studie är att innehållet i läxorna består av färdighetsträning och att
lärarnas syfte är att befästa kunskap.