Sök:

Matematikläxan i skolår 3. En studie om innehåll, tidsaspekt och syfte


Abstract Ahlgren, Åsa & Nilsson, Jessica (2009). Matematikläxan i skolår 3. En studie om innehåll, tidsaspekt och syfte. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. Examensarbetet behandlar matematikens innehåll och syftet med den utifrån lärares perspektiv samt tidsaspekten. Studien utgår från de didaktiska begreppen hur/vad, när och varför. Vår empiri har bestått av insamling utav matematikläxor där vi har studerat innehållet i dem. Därefter har vi genom kvalitativa intervjuer lyssnat på tre lärare som har berättat syftet med läxan. Våra frågeställningar lyder: Vilket innehåll har matematikläxan i skolår tre? Hur ser tidsaspekten ut för matematikläxan? Vilket syfte har läraren med matematikläxan? Vi har presenterat olika teorier om lärande som kan leda in till olika arbetssätt. Vi har även utgått ifrån tidigare forskning där vi studerat forskning om läxor allmänt och matematikläxan specifikt. Eftersom det inte finns mycket svensk forskning kring ämnet innehåll och syfte har vi även studerat utländsk forskning. Det vi kommit fram till i vår studie är att innehållet i läxorna består av färdighetsträning och att lärarnas syfte är att befästa kunskap.

Författare

Åsa Ahlgren Jessica Nilsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..