Matchar utbildningen arbetsmarknadens behov? En jämförande studie av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn
YrkeslärareBygg- och anläggningsprogrammet inriktning AnläggningsfordonKursen Anläggningsförare 1UtvecklingskompetensUtförandekompetens
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur yrkeslärare och yrkesarbetare upplever att innehållet i kursen Anläggningsförare 1 motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. En jämförelse av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn, alltså vad de värderar som viktig kunskap, är också i fokus.Teori: För att kunna besvara studiens frågeställningar har jag undersökt vilka kunskaper som värderas som viktigast av yrkeslärare respektive yrkesarbetare och som de därmed anser att eleverna behöver i sin utbildning. Detta har jag gjort med hjälp av Ellströms (2009) begrepp utförandekompetens och utvecklingskompetens. Begreppen används i studien för att teoretisera och tolka resultatet. Metod: Intervju med fyra yrkeslärare och med fyra yrkesarbetare samt litteraturstudier. Resultat: I studien framkommer bland annat att yrkeslärare och yrkesarbetare delvis är samstämmiga i sina uppfattningar angående kursen Anläggningsförares 1 innehåll inom inriktningen Anläggningsfordon motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. Yrkesarbetarna anser att innehållet i utbildningen delvis motsvarar vad som anses vara viktigt, dock efterfrågar de t.ex. att eleverna genomför autentiska arbeten under sin utbildning medan yrkeslärarna t.ex. förespråkar mer ergonomi i utbildningen. Däremot är yrkeslärarna och yrkesarbetarna överens om att ritningsläsning och matematik är viktigt att kunna. De är även överens om att kurserna är relevanta till vad arbetsmarknaden efterfrågar.