Sök:

Måste jag, måste jag, måste jag? ? En studie i mäns uppfattning om konsumtion på köpcentrum


Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.

Författare

Marie Klintberg Sofhie Lundmark Karin Christoffersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..